JO DE GRAN VULL SER NENA

6 d’agost del 2015

D'aprendre a llegir i escriure (part 1)

"L'aprenentatge de la lectura i l'escriptura va directament lligat al desenvolupament i l'aprenentatge del llenguatge". Això és un must (és la paraula de moda que s'utilitza per designar una cosa absolutament imprescindible a la nostra vida diària) en l'educació dels petits.
Per començar a llegir i escriure, cal desenvolupar en els infants una sèrie d'habilitats prèvies que han d'haver après. Moltes d'aquestes habilitats es poden aprendre dia a dia a la vida quotidiana, com per exemple si és dretà o esquerrà, podem esbrinar-ho segons agafi la cullera per menjar. El sentit de l'orientació en l'espai és també important i podem desenvolupar-lo jugant a fet i amagar, per exemple. Hi ha moltes altres habilitats que podem desenvolupar amb ajuda dels llibres. Són els destinats a nens i nenes de 0 a 3 anys.

En els primers 6 mesos de vida, tenim els llibres tovets, són com coixinets amb els quals poden dormir, banyar-se (alguns són impermeables) i ficar-se a la boca. I els podem rentar! Alguns tenen algun tipus de textura, o fan soroll al rebregar-los.
Després dels 6 mesos cap a l'any i mig,  passem a la fase llibres de cartró, (o de "foam", un material rígid però tovet) de la mida d'un pam, amb pàgines molt gruixudes perquè els puguin agafar sols amb les seves mans petitetes. Poden tenir una petita historieta, o que siguin simplement d'imatges quotidianes com una pilota, un cotxe, una floreta o (en el cas dels meus nebots que els encanta) un formatget. Així treballem per una banda la motricitat en agafar els llibres i l'associació d'imatges. En aquesta fase, també són molt resultones els llibres amb textures, ara, que sapigueu (si no ho heu esbrinat ja amb els vostres peques) que s'enamoraran d'una textura i cada vegada buscaran el llibre i la pàgina fins que la trobin. Et voilà! Hem treballat la retentiva i el record.
 Del primer any, cap als 2, adquireixen un paper important els llibres de sons. La part dificil d'aprendre a llegir és associar els sons amb les lletres escrites, per això és tan important que acostumem als infants a relacionar els sons amb els seus propietaris i quan abans comencin a interpretar-los ells mateixos, molt millor!
Ja a partir dels 2 i gairebé fins als 4, tenim una infinitat de llibres que anomenem "Llibres sorpresa" que van des dels llibres amb solapes (pestanyetes que podem moure amunt i avall), llibres amb peces de posar i treure, retrobem textures i sons, i apareixen els pop-ups (llibres en 3 dimensions). Als grans ens encaaaaanten, els pop-ups, però als peques els encaaaaanta destruir-los, així que no ens encapritxem massa amb ells, o guardem-los per quan siguin més grans.
Ep! Ja hem arribat a l'edat en què poden començar a associar lletres amb sons i primeres paraules escrites amb il·lustracions. Són els 3 i 4 anys. Aquí s'obre un meravellós ventall de llibres de primeres paraules, diccionaris visuals o abecedaris. Són llibres que hem de treballar junt amb ells perquè és un pas més complicat.
A partir d'aquesta edat i fins que no comencen a llegir paraules i frases (als 5 i 6 anys), podem combinar els llibres d'aprenentatge amb llibres més interactius com poden ser els llibres d'activitats, de pintar i dibuixar o els d'adhesius (veure publicació anterior amb algunes idees). O uns llibres que a mi m'encantaven de petita i que són ideals per treballar l'imaginari i la creativitat (i més en aquesta edat d'invenció profunda) els llibres sense text, només amb il·lustracions. Genials.

Faltarà una segona part d'aquest speech que són ja les primeres lectures, lletra lligada, lletra de pal, fins a les novel·les juvenils... Però serà en una altra entrada que si no es farà molt farragós.

Deixo uns enllços amb llibres bonics per aquestes edats que hem comentat:
- Animals. Llibre de tela per als bebés.
- El meu petit mercat. De cartró amb pàgines gruixudes, per passar les pàgines fàcilment, i aprendre els prmers conceptes.
- El meu primer llibre de sons. Una col·lecció que encanta als petits i té una mida perfecte perquè el puguin agafar i amb botonets fàcils de pressionar. Hi ha molts títols diferents.
- Contes clàssics amb textures. Podem començar a introduir els contes de La caputxeta vermella, Hansel i Gretel o Les set cabretes i el llop, però amb textures i il·lustracions molt despertes i acolorides.
- En Pep. Pels amants del pop-up un llibre d'èxit, molt divertit.
- El meu ABC. Tot i que hi ha moltes opcions, aquesta és una de molt bona per començar! Una pàgina per lletra, paraula i dibuix.
- Els animals del món. Em fascina aquest llibre i el recomano constantment. Són 8 paisatges diferents amb pàgines d'adhesius per posar i treure, animals per pintar. A més d'unes il·lustracions precioses.
- Un dia a l'escola. Un llibre de cartró, de dos pams per dos pams, amb moltíssims detalls que passen dins d'una escola en un dia normal. I sense text! Per passar-hi hores i hores inventant històries.

Tots aquests llibres també els podeu trobar en castellà.
Font d'inspiració educapeques.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada